Dagbok India

Som ledd i skolens solidaritetsprosjekt har en eksklusiv gjeng av våre elever hatt en fantastisk tur til India. Deres dagbok vitner om møte med en “annen verden” rik på sanseinntrykk. Et hovedmål var å besøke institusjonen Jagriti Vihara, som har vært mål for skolens solidaritetsarbeid i mange år. I tillegg ble det rikelig anledning til å oppleve severdigheter som Taj Mahal.

Torsdag 12. april:

Endelig var det 12. april og en gjeng med spente elever sto klar for avreise på parkeringsplassen kl. 05.30 på Seljord Folkehøgskule. Mye liv og snakking gled etterhvert smidig over til tung pusting og litt snorking på bussturen til Gardermoen.
Kl. 05.00 på morgenen dagen etter, landet vi i Delhi. På flyplassen fikk vi en varm velkomst av nysgjerrige mygg og på parkeringsplassen var det vanskelig ikke å klappe og kose med de mange løshundene som gikk rundt omkring. En buss plukket oss opp, en mann ga oss en blomsterkrans rundt halsen og de kjørte oss til hotellet. Ute kunne man se byen våkne til liv, farget av en behagelig oransje soloppgang. Vi la merke til at bilene kjørte på venstre side av veien og ikke minst la vi merke til kuene som fikk lov til å gå fritt på veien!
Etter at vi hadde spist ferdig frokost og fått sett litt på retro indisk MTV på hotellet, gikk alle til rommene sine for å sove litt og gjøre seg klar for resten av vår første dag i India.

Fredag 13. april:

Det tok ikke lang tid før vi sluknet med hodet på puten, etter at vi kom til hotellet i Delhi. Vi fikk sove noen timer, så kom vi oss opp til lunsj og ned i spisesalen. Magen min er ikke vant med så sterk mat, så jeg har vært litt kvalm i dag. Resten av dagen har gått til sightseeing.
Trafikken i India er noe helt for seg selv. Det er mye å lukte og se på. Det vandrer kuer overalt og det er en del hjemløse på gaten. En ting som har overrasket meg er hvordan «de rike» og «de fattige» bor såpass oppi hverandre.
Vi får mange blikk når vi er ute og går i gatene. Noen spør om å få ta selfies, andre smugfilmer oss. Det er interessant hvordan kulturen er såpass forskjellig fra vår. Det fikk vi også merke da vi var på middagsbesøk hjemme hos Mr. Gaur (turoperatør). Damene holdt seg litt for seg selv og det var mannfolket som styrte showet. Blitzen gikk hele kvelden og på nabo-terrassen hadde vi fått publikum. Kvelden ble avsluttet med kake før vi ble kjørt tilbake til hotellet.

Lørdag 14. april:

Vi spiste frokost på hotellet og etterpå ble vi kjørt til Old Dehli.
Første stop var på Jama Masjid, Dehlis største moské. Der fikk jentene delt ut kjoler til å dekke seg, og guttene fikk sjal til å dekke beina. Etterpå satt vi på to og to i sykkeltaxi til kryddermarkedet. Det var veldig spesielt, og mye spennende å se. Så ble vi kjørt til stedet der Gandhi ble kremert. Området var som en stor park med et minnested i midten. Etter dette dro vi og spiste lunsj på en fin restaurant, her fikk vi mye godt som suppe og forskjellige curryer med ris og naanbrød.
Etterpå dro vi på en teppebutikk der de solgte indiske gulvtepper som var håndlaget. Det var tydelig at de var vant med store grupper turister, så de viste oss hvordan teppene ble laget og hvor lang tid det tok. Prisene var ganske stive, men kvaliteten var topp. Mange kjøpte små tepper på størrelse med sitteunderlag. Etterpå endte vi opp i en annen del av butikken der de solgte typisk indiske sjal og sari (som er en type indisk kjole). Jeg tror butikken var veldig fornøyd med oss etterpå. Vi spiste middag på hotellet og så var det tid for å pakke og ordne rommene, for i morgen flyr vi til Ranchi.

Søndag 15. april:

Dagen startet med frokost på hotellet. Etter det gikk vi tilbake til rommene for å pakke og gjøre oss klare for å dra til flyplassen. Det har vært noen spennende dager i Delhi. På vei til flyplassen ble vi stoppet av politiet. Ifølge Mr. Gaur fikk sjåføren en bot for manglende navneskilt, men politifolket ble plutselig i mye bedre humør da Mr. Gaur ga dem litt cash…
Selve flyturen til Ranchi gikk fint, selv om det var mye turbulens til tider. På flyplassen i Ranchi sto det noen biler som skulle kjøre oss til Jagriti Vihara. Etter en tretimers kjøretur med mye tuting og humpete veier kom vi fram. Vi ble tildelt dobbeltrom, som vi skulle dele med små kryp, edderkopper og gekkoer. Doen var et hull i bakken. Etter at alle hadde lagt fra seg sekkene og skriket litt over alle edderkoppene, gikk vi for å spise med Jaya og Rajesh.

Mandag 16. april:

Alle hadde litt ulike opplevelser av den første natten på Jagriti Vihara!
Noen hadde badet i egen svette, noen hadde ligget våken på grunn av krypdyr, noen hadde sovet under åpen himmel, noen hadde blitt dårlig og fått ting ut den ene og andre enden og så var det de som hadde sovet helt greit (Marieke…).
Planen var egentlig å dra til barneskolen i landsbyen Korri, men fordi det skulle være valg i dag måtte vi endre på planene. Da dro vi til kullgruvene hvor Rajesh fortalte oss om hvordan Jagriti Vihara har vært til hjelp for lokalbefolkningen som har mistet husene sine.
Resten av dagen tok vi det med ro på grunn av varmen. På dagtid var det cirka 38 grader. De fleste flyttet sengene sine ut av rommene for å sove under åpen himmel.

Tirsdag 17. april:

Vi startet dagen kl. 08.00 med en hyggelig frokost, sammen med Jaya, Rajesh og Paras. Etter frokosten tok vi på oss solkrem, fylte opp vannflaskene og så var vi klare for gåturen til barneskolen i landsbyen Dumaro. Underveis ble det gode samtaler med Rajesh om Jagriti Vihara.
Vi ble møtt av barn som hang ut av alle vinduer og ropte og vinket til oss som om vi var kjendiser.
Elevene fant fram en presenning som de kunne sitte på og 7. og 8. klasse sang en velkomstsang til oss. Det var en tydelig skille mellom gutter og jenter på den presenningen.
Så var det vår tur til å synge noen sanger. Etterpå var det en runde med spørsmål. Vi fikk høre hva de ønsket å bli når de ble voksen og hvilke fag de likte best på skolen. De var mest opptatt av maten vår og hvem som er statsminister i Norge.
Det går ca. 300 elever på den skolen, mens de har bare 3 lærere. Det betyr at elevene får korte undervisningsøkter i løpet av dagen, mens de holder på med egenarbeid resten av skoledagen. Jagriti Vihara har startet denne skolen, men nå er det staten som har tatt over ansvaret. Det er en stor utfordring å få tak i lærere i denne delen av landet.
Etter å ha lært dem «Hode, skuldre, kne og tå» var det på tide å reise igjen. På grunn av varmen varte skoledagen bare til kl. 11.00, elevene skulle få mat før de reiste hjem og vi var allerede på overtid.
Vi ruslet gjennom landsbyen Dumaro og ble invitert til te og kjeks hos en tidligere Jagriti Vihara-elev. Han har bygget sitt eget hus, alle barna hans går på skolen og det var fint å se hvor stolt han var.
Noen av oss ble hentet med bil (ikke alle som tålte varmen like bra!), mens resten av gruppen gikk tilbake til Jagriti Vihara.
På ettermiddagen fikk vi besøk av noen journalister, som ville vite alt mulig om oss. Vi havnet til og med i lokalavisen. Etterpå fikk vi høre av Jaya hvordan han begynte prosjektet på 70-tallet. Han hadde utrolig mye spennende å fortelle fra livet sitt. For en mann!
Vi spilt litt kort før vi la oss, med nattehimmelen som tak.

Onsdag 18. april:

Vi ble vekket kl. 05.50 av Jaya som slo på en bjelle. Han hadde sagt at han kom til å gjøre det dagen før, men vi hadde ledd det bort som en spøk. Det var det altså ikke! Folk sto opp i rykk og napp etter det og kl. 08.00 var det frokost. Hundene begynte å sverme rundt oss i løpet av frokosten og det var en stor prøvelse for så mange bløte hjerter.
Etter frokosten pakket vi sammen og så vi ha det til alle på Jagriti Vihara. Til tross for krypdyr, varmen og magetrøbbel, vil nok alle se tilbake på tiden i «jungel’n» som en lærerik og interessant tid.
På vei tilbake til Ranchi, besøkte vi skolen i landbyen Korri. Det var en bumpy ride!
Da vi ankom skolen ble vi møtt med at hele skolen sto på to rekker og applauderte oss inn i skolegården. Vi følte oss litt som kjendiser der og da. Da programmet på skolen startet ble vi ønsket velkommen med sang, som var veldig fin. Så fikk vi blomsterkranser og de tok oss alle på føttene (litt rart, kulturmøter altså…).
Sekkene vi hadde med oss ble (selvfølgelig) gitt til de flinkeste i klassene, noe som gjorde litt vondt, men det virket som om ungene gledet seg på hverandres vegne. Vi avsluttet besøket med å danse i skolegården. Det ble en varm, lang og veldig gøy seanse. Lærerinnene ble etter hvert også med og var i fyr og flamme.
Kjøreturen videre var behagelig og god, helt til vi begynte å nærme oss Ranchi. Hvis vi trodde trafikken i Old Dehli var skummel, var det bare barnemat i forhold til trafikken i Ranchi. Vi slapp alle unna med livet i behold og etterpå var det et herlig måltid på et hotell i Ranchi. Maten var den beste jeg hadde smakt så langt i India.
Vi ankom togstasjonen og begynte å lete etter en plass å sette opp camp mens vi ventet. Vi tiltrakk oss et hav av oppmerksomhet og det var en stim av folk som svermet oss. Politiet måtte jage de bort flere ganger. Vi gikk i saueflokk inn på toget, litt stresset om disse faktene ville fortsette på toget. Men togturen som gikk over all forventning. Vi fikk servert mat og snacks som vi ikke ville ha, men besetningen var veldig hyggelige uansett. I 21-tiden satt vi opp sengene og der sov jeg godt helt til morgengry.

Torsdag 19. april:

Vi våknet opp i sovekupeen rundt kl. 07.00. Da var allerede vår indiske romkamerat våken. Han ble tydeligvis veldig glad da frokosten kom og nynnet og sang før mat, aldri før har vi hørt så høy smatting heller. Ingen av oss andre tok i mot frokosten, men levde heller på kjeks og potetgull.
Toget ble bare 30 minutter forsinket og da vi endelig ankom New Delhi, var det rett ut av toget og rett inn i buss på vei til byen Agra.
Nesten fremme ved hotellet hoppet guiden vår Vikram på, en veldig energisk og morsom karakter. Han tok oss med til Taj Mahal og ga oss masse informasjon om selve byggverket. Alle tok selfies (selvfølgelig) og koste oss med å gå rundt det fantastiske byggverket. Ragni koste seg kanskje ikke like mye hele tiden, for hun endte plutselig opp på bakken. En liten besvimelse senere var alt greit igjen. Da vi var ferdige på Taj Mahal, reiste vi til tradisjonelle håndverkere som var etterkommere av håndverkerne som har bygget Taj Mahal.
Deretter bar det videre til hotellet der vi spiste middag og ble bedre kjent med guiden vår. Han var veldig stolt av moren sin og viste bilder av henne til oss elevene og fortalte om hvor sterk og fantastisk hun var. Så forsvant alle elevene på hotellrommet for å kontakte venner og familie og sjekke Facebook og Instagram etter flere dager uten nett.

Fredag 19. april:

Dagen startet med en god og variert frokost, som falt nok godt i smak for de fleste av oss. Etter vi var ferdige med frokosten og hadde sjekket ut, var vi klare til en ny dag med sightseeing og bilkjøring. Første stedet vi skulle besøke het Fatehpur Sikri, og den lå ca. 1 time unna Agra. Det var en slags gammel palass som ble bygd av mongolire. Vi hadde med en lokalguide, som tok en runde med oss og forklarte om de forskjellige bygninger, detaljer og dens historie. Det er nokså utrolig å tenke på at folk faktisk bodde der, og hvor mye penger det ble brukt på bare dette stedet. Etter et par dusin bilder og nok historier så det bare holder, ble vi kjørt tilbake til Agra for å besøke Agra Fort. På veien dit, plukket vi opp gårsdagens guide. Han tok oss gjennom Agra Fort og viste veien gjennom “labyrinten”. Han fortalte hver minste detalj med masse innlevelser.
Da omvisningen var ferdig, var det tid til litt påfylling av energi. Vi ble kjørt til en restaurant, hvor det ble servert indisk mat. Da alle hadde spist seg gode og mette, var det tid til å ta farvel med guiden og ta veien tilbake til Delhi. Det tok rundt 4 timer å komme seg tilbake. Da vi ankom hotellet, ble det igjen servert mat, mens nå var det kinesiske retter. I tillegg, så tok vi farvel med Mr. Gaur under middagen, og han og hans kone hadde med små gaver til oss. Til slutt, så gikk en gjeng av oss en liten kveldstur i nærheten av hotellet. Det var det, i morgen tar vi flyet videre til Kathmandu.

Lørdag 21. april:

Kveldsflyet til Kathmandu er kansellert….. Nei, det er det ikke likevel….. Jo vent, flyet går kl. 10.40 istedenfor kl. 19.40…… Oi, nå er flyet 2 timer forsinket…. Nei, vi bare drar til flyplassen, så ser vi…. Yes, da sitter vi på flyet til Kathmandu…..!

Som det meste i India, var også avreisen til Nepal litt kaotisk. Men vi havnet til slutt på et fly som tok oss med til resten av elevflokken i Kathmandu, Nepal.
Selv om det virker som om India ligger på en annen planet, så sitter vi igjen med mange fine, sterke og interessante minner. Nå gleder vi oss til fortsettelsen av turen i Nepal, sammen med resten av Seljord Folkehøgskule. Namaste India, takk for denne gangen!

Du kommer ikke til å angre!

Følg oss

Følg oss på snapchat

Kontakt

Brith Bø

Brith er vår kontorleder. Ta kontakt med henne om du lurer på noe.