Dagbok fra India og Nepal 2018

Kjære dagbok.
Etter Jetlagen i går var det kjempegodt å våkne uthvilt i India. Vi startet dagen med å besøke Taj Mahal her i storbyen Agra. Taj Mahal så veldig bra ut til å være litt over 400 år gammelt. Det var imponerende og vakkert å se på, spesielt når vi lærte at kunsten ikke var malt på, men utskjæret og utsmykket bit for bit. Etter fire timer i bussen tilbake til hovedstaden Delhi, var det tid for en festlig middag hos turguiden Mr. Gaur, en pratsom men veldig hyggelig og artig type.

India/Nepal, 3. – 15. desember 2018

Dagen etter reiste vi fra Delhi til Ranchi med fly. På vei til flyplassen sto vi i kø, fire biler bred på tre felts vei og motorsykler som kjørte hvor som helst. Da vi kom til Ranchi så vi bussen som var en del mindre moderne og uten setebelter. Bussturen var humpete, med mye tuting og støv. På veien så vi kyr, geiter, hunder, folk med store bunter på hodet og enkle hus av tre og stoff.

Taj Mahal

Da vi kom fram til Jagriti Vihara ble vi vist til gjesterommene og for første gang på turen var det hull-i-bakken-do, myggnetting rundt senga og firfirsler på rommene. Kvelden gikk i kortspill i tunet mellom gjesterommene.

Dagen etter besøkte vi skolen i landsbyen Korri. Ungene sto og ventet på oss på rekke og rad. Vi ble tatt imot med applaus og blomster. Det var tydelig at de var klare for sang, dans og glede! Vi fordelte skoleelevene i tre grupper og prøvde å holde styr på dem, med det ble litt kaotisk for det. Men tanken var at alle skulle ha det gøy, så da var det vel ikke så farlig med litt kaos. Besøket ble avsluttet med skikkelig partydansing og Indisk musikk som kom fra noen eldgamle høyttalere.

Neste dag besøkte vi skolen i landsbyen Dumaro, før vi skulle reise tilbake til Delhi. Også i Dumaro var det tydelig at ungene hadde gledet seg til at vi skulle komme på besøk. «Boogie Boogie»-sangen husket de fra forrige år og stemningen var på topp! På vei tilbake til Jagriti Vihara ble vi invitert på te-besøk hos en hyggelig mann som hadde bodd hos Jagriti Vihara som barn og som nå hadde bygd sitt eget hus. Han var veldig stolt av det og ikke minst var han stolt over at alle fire barna gikk på skolen.

Så sto togturen fra Ranchi til Dehli for tur, ei lang natt med imponerende høg snorking, fleire uønska dobesøk og lite plass. Til tross for dette var togturen ein suksess og stemningen var på topp då me ankom hotellet i Dehli. Her fekk me nemlig ein etterlengta dusj og lunsj før turen bar vidare på sightseeing rundt i Dehli. Etter dette reiste klassen rett til Dehli airport for å fly vidare til Nepal. Vi gleder oss til å tilbringa den neste veka i dette landet!

Det var deilig å få sovet i en normal, komfortabel seng etter to netter hos Jagrithi Vihara og en natt på nattoget. Frokosten var veldig god, med alt fra Yak ost til fersk vannmelonjuice. Før lunsj dro vi på sightseeing til tre turistattraksjoner i Nepal: Patan, som er et gammelt kongepalass, til en elv der hinduene i Katmandu kremerer sine døde og dytter asken ut i elven, og til slutt besøkte vi en buddhistisk stupa.

Dagen etter sto vi opp for å gjøre oss klare for avreise til transitthjemmet Balika Peace Home. Det var deilig å komme ut av by maset og i tillegg å få sett blå himmel igjen. En slags privilegie jeg føler jeg glemmer vi har i Norge. Underveis ble det tur til tempelet Namobuddha, ikke langt ifra Balika Peace Home. Det var deilig å være omringet av total stillhet og bare nyte omgivelsene rundt seg. Det ble en kjempeflott gåtur fra Namobuddha, vi gikk gjennom lokale gater som ikke var preget av turisme eller gigantiske skilt.
Og så kom vi til Balika Peace Home! Jentene sto på rekke og vi fikk hver vår rød prikk i pannen, de skriket av glede og alle fikk utdelt hver sin «sister» som gikk sammen med oss resten av oppholdet. Senere på kvelden var det et lite festprogram med både nepalske og norske innslag. Det ble en lang og koselig kveld.

Det ble noen innholdsrike dager, sammen med søstrene våre på Balika Peace Home. Det har vært så fint å få oppleve hvordan jentene der åpner seg for oss og få se hvor glade de blir i oss på kort tid. Inntrykkene er store og jeg tror flere sitter igjen med mange og blandete følelser etter tre dager sammen med jentene. Det er lett å glemme hvor heldige vi er i Norge og disse dagene på Balika har vært en fin påminnelse på at vi ikke må ta de godene vi har i Norge for gitt. Noe av det viktigste jeg tar med meg fra søstrene våre i Nepal er likevel den fantastiske evnen de har til å spre glede, unne hverandre godt, ta vare på hverandre og ikke minst klare å snu noe fælt i livet om til erfaringer de vokser på.

Etter å ha sagt ha det til søstrene våre, satte vi oss inn i bussene og kjørte ut av landsbygda Pasthali. Gjennom humpete veier og trafikkaos, med tårer i øynene og flere brev fra søstrene våre i hendene, kom vi oss til slutt inn til byen. Resten av dagen ble brukt på hotellet og i gatene i turistområdet Thamel, før vi spiste en fin middag sammen. Vi avsluttet dagen med en felles samling og delte hvilke inntrykk, opplevelser og tanker vi satt igjen med på slutten av turen. Å høre at det de fleste ville huske fra turen er alle møtene med folkene her nede i India og Nepal gjør meg så glad! I løpet av disse to ukene har jeg har blitt inspirert av jentenes smittsomme humør på Balika, beundret tålmodigheten og hverdagsgleden til en gammel keramiker på landsbygda i India og blitt glad av å høre latteren til skolebarna i India leke “Bjørnen sover”. Jeg ble trist av å se all søpla i gatene og sint på korrupsjon og urettferdighet, men samtidig så takknemlig for at ildsjeler som de på Jagrithi Vihara og Balika Peace Home finnes.

Nå er turen straks over og det er rart å tenke på at vi i morgen flyr hjem til vinter, snø og julestemning i Norge. Jeg lover meg selv å ha skoleungene i India og jentene på Balika Peace Home i bakhodet nå når julefeiringen snart starter, og å sette ekstra pris på menneskene rundt meg.

Du kommer ikke til å angre!

Følg oss

Kontakt

Brith Bø

Brith er vår kontorleder. Ta kontakt med henne om du lurer på noe.